Concertlezing: Het ware gelaat
Op zondag 16 september om 13 uur verhaalt Wouter Prins, conservator van het Museum voor Religieuze Kunst in Uden, over het ware gelaat van Christus door de tijd. Corine van der Beek (mezzosopraan) en Frans van Ittersum (orgel) omlijsten de lezing met muziek van Hendrik Andriessen.
We kijken er in de Obrecht maar zelden naar. We staan er alleen op Goede Vrijdag even bij stil, de zesde statie: Veronica droogt het gezicht van Jezus af. Het is een van de meest intieme, meest ontroerende momenten van de kruisweg. In de traditie speelt er echter meer, voert een andere kwestie de boventoon. Het gelaat van Christus zou, zo meent men, achter zijn gebleven op het doek. Deze overtuiging, dit geloof is vervat in een enerverende, maar complexe traditie, met varianten in Oost en West.
De afdruk van het ware gelaat van Christus op het doek van Veronica raakt aan het goddelijke en het menselijke, aan authenticiteit en illusie. Deze uitzonderlijke combinatie heeft beroemde schilders in de loop der eeuwen bezig gehouden. In het Veronicadoek zagen zij het hoogtepunt van realisme, het summum van schilderkunst, zonder dat er een schilder of kwast aan te pas is gekomen. En mede daarom werden deze schilders uitgedaagd om er een andere wending aan te geven, om het ware gelaat van Christus niet te zoeken in het zichtbare maar in het onzichtbare, in wat onder de huid verscholen ligt.
De lezing concentreert zich in het bijzonder op het werk De Zurbaran, Rouault en Jawlensky voor wie het thema een zeer persoonlijke betekenis heeft gekregen.
De componist die bij deze concertlezing centraal staat is Hendrik Andriessen (1892- 1981).
La Sainte Face is een zelden uitgevoerd werk voor sopraan en orgel op tekst van Paul Claudel (1922). De eerste uitvoering werd gezongen door Mia Peltenburg met Hendrik Andriessen aan het orgel.
Miroir de Peine schreef Andriessen in 1923: vijf sonnetten, ontleend aan de cyclus “Le miroir de Jésus”van de Franse arts, dichter, toneelschrijver en literair criticus Henri Ghéon (1875- 1944). Miroir de Peine beschrijft het lijden van Christus en zijn kruisiging, gezien door de ogen van Maria.
Frans van Ittersum speelt Thema en variaties voor orgel solo.